torsdag 11 februari 2010

50 år sedan



Idag den 11 februari är det 50 år sedan rådhuset på torget brann ner. Själv hade jag börjat som springpojk på konditori Cecil och blev så tagen av branden att jag höll på att få sparken.
Mor väckte mig hon hade hört på radio att det brann i rådhuset på torget och jag vräkte mig fram utan frukost. Väl där så glömde jag av jobbet och när den tanken slog mig var jag två timmar försenad. Man hade liten förståelse för mitt tilltag men eftersom spring pojkar då inte växte på trän så klarade jag mig.

Bara drygt tio år efter Rådhusets brand var det dags för nästa storbrand i Lidköping. Intill samma torg låg kvarteret Freja som av riksantikvarien hade bedömt fastigheterna där som byggnadsminne.
Men det hjälpte nu inte för elden tog dessa också en november natt. Då var jag lite mer vuxen och kunde tillsammans med flickvännen beskåda förödelsen.

Det som retade mig mest var att "Sveabaren" som låg i huset försvann.
Olga Larssons matservering låg väl på andra våning om jag inte är ute och reser.
Då jobbade jag på ett annat konditori, Söderströms.

Dafgårds branden och Dalängsskolan är några jag också bevittnade vilka jag inte kommer ihåg årtalen på, däremot kommer jag ihåg årtalet när Hotell Läckö brann (1966.) Då var jag nämligen på de stora haven och jobbade, där fick jag ett brev från min mor om branden.
Sedan vet jag att också att Rörstrand brunnit och Centralföreningens silo men då var jag inte gammal.
Det finns flera bränder än de jag räknat upp, men dessa har fastnat i mitt sinne även om jag inte såg alla.

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...