torsdag 7 mars 2013

Anrikt konditori i konkurs.

Det är med tungt hjärta jag läser att gamla anrika Söderströms konditori gått i konkurs. Under en period på 1960-talet när jag återkom från jorden runt seglats med ms Gripsholm så jobbade jag där, tror det var nästan tio år.
Innan det och före lumpen började jag på konditori Cecil. Sedan i mitten på 70-talet sadlade jag om helt och blev byggnadsarbetare.
Det är väl inte så underligt egentligen för där runt centrum så bågnar det av matställen och caféer, så konkurrensen om kunderna måste vara hård. Men ändå så detta trodde jag faktiskt inte.
Söderströms startade 1934 och har alltid funnits där i de centrala delarna och har haft ett perfekt läge.
Enligt ägaren är företagets totala skuldsumma drygt 900 000 kronor och att tillgångarna inte alls är i närheten av skulden.

Men det sägs att.... – Redan i början av januari sålde jag verksamheten till två bröder som driver det som ett aktiebolag. Själva konkursen drabbar handelsbolaget och mig personligen säger den förra ägaren. – Konditoriet drivs vidare och påverkas inte alls av det som skett.... Så kan det gå till och vad säger fodringsägare om detta förfarande tro? Eller har inte själva konditoriet några fodringar att betala?

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...