lördag 22 juli 2017

Semestertripp.

När man planera för en utlandssemester så har man vissa kriterier.. Själv hatar jag stränder och sand där man passivt ligger och fläker sig i solen..
När barnen var små och man åkte mycket för deras skull så ingick naturligtvis stränder och bad, men när barnen vuxit upp och man kunde resa efter vad man själv tyckte så blev det förändrat för mig..
Då var det aktiviteter som gällde, storstäder eller ren natur som när vi bergsvandrade i Karpaterna.. Flera gånger har barnen eller del av barn varit med.. Då de mycket väl kan tänka sig en semester utan badstrand..
När jag planerar för resa så kollar jag på vad som finns att göra som t.ex. i Peking(Bejing) resan eller bergsvandringen vilken jag nu är för stel i kroppen för att utföra igen.. Peking var fyllt av historia och Pekingankan smakade mycket bra.. Däremot åt jag inte deras småkryp..
Har aldrig planerat för att det kan inträffa naturkatastrofer eller liknande det har inte fallit mig in.. Bara det inte är någon väpnad konflikt eller oroligheter i området då blir det inget av..
Jordbävnings fara är något jag aldrig har funderat över vid planering.. Över hundra personer skadades av ett jordskalv i närheten av den grekiska ön Kos på fredagsnatten. En svensk medborgare har omkommit, bekräftar UD.. Tragiskt, men det är inget man funderar särskilt mycket över vid resa..
Uppe i bergen i Karpaterna verkade tiden stå still med en härlig stilla lunk.. Vi gjorde paus vid bondgårdar där husmor stod för den helt egentillverkade maten och även vissa starka drycker.. Det var underbart bara det att denna gubbe fick kämpa ordentligt i bergsvandringen när han såg sina söner försvinna bort.. Till slut fick de bära min ryggsäck också..Men man gladde sig åt vad som man träffade på vägen..
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Portal påkörd.

 Det var tur att jag inte var ute och åkte med min permobil när portalen rasade hade den ramlat över mig då så  skulle det gått mycket illa....