torsdag 24 augusti 2017

Responstid för ambulans.

Här i Lidköping kan vi vara glada över att ha en responstid för ambulans som tillhör bland de bättre i Sverige.. De senaste årens koll har givit till hand att den ligger runt tio minuter(9,8 min), så och denna gång när man kollade.. Det finns kommuner som har det dubbla runt tjugo minuter och man säger från ansvarigt håll att man inte räknar tiden utan hur mycket t.ex. hjärtstopp man klarar upp.. Men chansen att klara upp ett hjärtstopp måste väl öka ju kortare tid man hinner fram på..
Götene 17,7 min.. Mariestad 11,1 min.. Falköping 12,5 min.. Skövde 10,4 min.. Vara 14,6 min o.s.v.

Uppgifterna om hur lång tid det tar för ambulanserna att komma fram (responstiden) kommer från Sveriges kommuner och landstings (SKL) "Öppna jämförelser", som i sin tur bygger sina data på uppgifter från SOS Alarm. Uppgifterna avser perioden från 1 juni 2013 till 31 maj 2014..
Med responstid avses tiden från det att larmcentralen får larmet tills dess att ambulansen är framme. Observera att endast larm med den högsta prioriteten prio 1, tagits med. Responstiden anges i ett medianvärde i minuter. Sekunderna är omgjorda till decimaler, till exempel betyder en mediantid på 14,8 att det tar 14 minuter och 0,8 x 60 = 48, alltså 14 minuter och 48 sekunder..
Vi här i Lidköping kan knappast få bättre responstid för ambulans om uppgifterna stämmer, då skulle något hända precis i närheten av räddningstjänsten i så fall..

Inga kommentarer:

Pressat boende.

 Jag läste om eländet hyresgäster fått på grund av oseriös byggfirma när de fått leva länge på en ofärdig arbetsplats med inplastad byggstäl...