lördag 9 december 2017

Råttor

En gång i tiden för många många år sedan hade vi som nöje att åka ut till Kartåstippen och skjuta råttor med luftgevär som vi trimmat så det gick att skjuta med ollon och blyhagel, det blev en jäkla kraft och räfflad pipa också.. Länsman hade nog inte gillat det, men det är preskriberat nu, säkert 50 år sedan..
Då var det ett rent nöje men jag ryser när jag läser om problem i Göteborg angående råttor, nu har jag inget gevär längre att härja med..
De senaste fem åren har larmen om råttor ökat med 390 procent, enligt GP...
– Allt fler ser råttor på gatorna. Vi försöker sanera så gott vi kan och undvika att råttorna tar sig in i byggnader, säger Anticimex till tidningen.. Vet inte vad jag skulle göra om jag träffade på en råtta inne i lägenheten.. Men det är lugnt tänkte jag man har ju varit här och tätat fönster och dörrar.....MEN:
Man berättar att skadedjuren tagit sig upp via toalettstolen och duschbrunnen och det vore för jävligt.. Har en golfklubba den hade kommit till hjälp men det är otäckt ändå..
En av orsakerna till att problemet med råttor bara ökar är att människan på olika sätt förser dem med mat. När någon tappar pommes frites eller slänger lockar det fram de råttor som finns och de förökar sig snabbt..
Mest problem har man i äldre bostäder och om det byggs i närheten vilket skrämmer upp råttorna ur marken.. En orsak alltså till att allt fler råttor upptäcks av allmänheten är antalet byggen, skriver GP. Råttorna skräms upp från marken när det pålas och grävs..
Förr bekämpades råttor med Warfarin men det kunde föra med sig att andra djur också åt av detta.. Nu finns ett nytt sätt att bekämpa råttorna med så kallade smart-fällor som skickar sms när en råtta fångats, låter lite överjobbat tycker jag.. Fällorna ser ut som grå små betongpallar.. Men det finns flera andra knep en ger råttorna en dödlig stöt t.ex. Men det måste ha sina risker..
Bild Expressen.se

Inga kommentarer:

Mat för bantning!

 Skulle definitivt behöva gå ner runt 20 kg men att ta sig i kragen och göra det är nästan omöjligt.. Men råd finns det i massor därute: &qu...