måndag 11 december 2017

Tryggare Lidköping

Moderaterna skriver om ett tryggare Lidköping och i det vill Moderaterna ha tv-övervakning vid de krogtäta kvarteren där merparten av brotten i Lidköpings kommun begås..
Har inga problem med tv-övervakning på offentliga platser det får gärna förekomma för min del. Man vill också ha ordningsvakter i stan på helgkvällar, fler varningssignaler vid övergångsställen, stärkta rutiner för personalens säkerhet och nolltolerans mot droger och sexuella trakasserier i skolorna..
Om det gör något vet jag inte det enda jag vet är att "nolltolerans" inte är detsamma som noll trakasserier t.ex. För det fodras många års bearbetning i skolor från första början..
Man kan dessutom inte skapa ett övervakningssamhälle till varje pris.. Personligen är jag mer skeptisk emot typ FRA lagen om inte den sköts enligt demokratiska principer..
Tycker inte att jag känner mig otrygg här i stan, visst kan man ha otur och råka på fel sorts människor och att då ordningsvakter skulle finnas i närheten är väl liten chans..
Reglerna för kameraövervakning kommer att ändras väsentligt i maj 2018. Färre behöver söka tillstånd men det ställs högre krav på att man måste kunna visa att man följer reglerna.. Där har Datainspektionen en stark uppgift att kontrollera.. Gärna tv-övervakning om det sker med "finess"..

Inga kommentarer:

Must dryck.

 Nu är det snart långfredag och påsk vi har ett tag kunnat köpa påskmust som är detsamma som alla andra "must" sorter förmodar jag...